التراث العالمي
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
التراث العالمي
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
التراث العالمي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قال الله تعالى: { مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ } سورة ق الآية 18

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

نكت صعايدة

كاتب الموضوعرسالة
ثنيان

نكت صعايدة Empty
مُساهمةموضوع: نكت صعايدة   نكت صعايدة Emptyالسبت 12 فبراير - 11:50

غضب الصعايدة من كثرة النكت عن الصعايدة فقرروا عمل برنامج تليفزيونى يستضيف أحد الصعايدة الأذكياء و يسئله أمام الجمهور حتى يتضح زكاء الصعايده
فى اليوم التالى على الهواء
المذيع : 2 + 3 تساوى كام
الصعيدى الذكى بعد تفكير عميق ..: 8 ؟
المذيع بصوت منخفض : لا ليست 8 !
الجمهور فى نفس واحد : إديله فرصة تانية .. إديله فرصة تانية
المذيع : ماشى .. ياريت توقوللى 2+3 تساوى كام ؟
الصعيدى الذكى بعد تفكير عميق : 4 ؟
المذيع بصوت منخفض : لا ليست 4 !
المذيع : ماشى.. بس دى آخر مرة .. ياريت توقوللى 2+3 تساوى كام ؟
الصعيدى الذكى بعد تفكير عميق : 5 ؟

للى مافهمش : كل الجمهور مش عارف ان 2+3 = 5 !!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
سئلوا صعيدى : ليه جتلت أبوك
الصعيدى : كانوا عاملين رحلة للأيتام , كنت عايز اروحها
المحققين : طب ليه جتلت عمك ؟
الصعيدى : كنت عايز ابن عمى يسافر معايا
المحققين : طب ليه كنت عايز تنتحر
الصعيدى : أصلهم لغوا الرحلة
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
واحد صعيدى إشترى مصفة لقاها مخرمة رجعها
مرة واحد بلديات بيقول لواحد تاني و هو بيجري عليه بسرعة:الحق اخوك عواد غرقان في دمه ، آم اخينا ده قاله ماتخافش ما هو بيعرف يعوم

--------------------------------------------------------------------------------
مرة واحد صعيدي ماشي في الشارع ومعاه شوية مسامير فوقع منه واحد قعد يندهله و يقوله تعالى و مفيش فايده آخر ما زهق رما شوية مسامير و قالهم هاتوه

--------------------------------------------------------------------------------
مرة ثلاتة بلدياتنا راحوا يسرقوا بنك ..... واحد دخل يسرق و التانى وقف يراقب و التالت راح يبلغ الشرطة ..

صعيدي كان في جنازة مراته ... ويضحك ... سألوه ليه تضحك ؟؟؟ قال : اول مره في حياتي اعرف مراتي رايحة فين

صعدي حاطط فوق راسه 5 دولار لية ؟؟؟؟؟؟؟ علشان بكون راس مال

صعيدي واقف مع دوده في الشمس ليه؟؟؟؟الطبيب قال له اعد في الشمس دقائق معدوده
مجموعة صعايدة عملوا عصابه و قرروا يسرقوا بنك
زعيم العصابه : محمدين يدخل البنك و يستخبى فى دورة المياه لحد ما البنك يقفل .. و بعدين يشيل الجريليه بتاعت التكييف
بعد كده نخش كلنا من فتحة التكييف و نكسر الخزنه و ناخد الفلوس
لما نطلع من البنك حنلاقى الحارس نروح جتلينه و نهرب بالفلوس .. فاهمين يا رجاله
العصابه : فاهمين يا رييس
المهم جت ساعة الصفر و فعلا راح محمدين البنك و استخبى فى دورة المياه
و فتح لهم .. و دخلوا .. و فتحوا الخزنه .. و لما خرجوا من البنك ملاقوش الحارس .. فضلوا يستنوه ساعة .. ساعتين لكن الحارس ماجاش
رئيس العصابه : مافيش فايدة يا رجالة يلا نرجع الفلوس الخزنه الخطة فشلت

مجموعة صعايدة عملوا عصابه و قرروا يسرقوا بنك
زعيم العصابه : محمدين يدخل البنك و يستخبى فى دورة المياه لحد ما البنك يقفل .. و بعدين يشيل الجريليه بتاعت التكييف
بعد كده نخش كلنا من فتحة التكييف و نكسر الخزنه و ناخد الفلوس
لما نطلع من البنك حنلاقى الحارس نروح جتلينه و نهرب بالفلوس .. فاهمين يا رجاله
العصابه : فاهمين يا رييس
المهم جت ساعة الصفر و فعلا راح محمدين البنك و استخبى فى دورة المياه
و فتح لهم .. و دخلوا .. و فتحوا الخزنه .. و لما خرجوا من البنك ملاقوش الحارس .. فضلوا يستنوه ساعة .. ساعتين لكن الحارس ماجاش
رئيس العصابه : مافيش فايدة يا رجالة يلا نرجع الفلوس الخزنه الخطة فشلت

في اميرين صدموا بعض حطوا الغلط على الشرطي

لو العمر ينهدى اهديك عمري بس العمر ماينهدى
-------------------------------------------------------------------------------
فى صعيدى وامريكى وفرنسى وجدو جوهرة تحت الحمار راح الامريكى يجبة الحمار رفصة راح الفرينسى يجبة رفصة راح الصعيدى يجبة اخدها عادى فسالوة اذاى جبتها قال كلما منى على كلما منة طلعنا قرايب
مرة صعيدى اختاروه يوح مع بعثه للفضاء راح معاهم ورجع معاه يا ترى ايه
-----------------------------------------------------------------------------
بتقول الزوجة لزوجها : مبروك هنبقي ثلاثة فى البيت ... الزوج بسعادة : حاجة جاية فى السكة؟؟؟ قالت له : لأ ماما هتعيش معانا
واحده ست مسكت حرامى فى المطبخ ،فقالت لابنها روح إنده ابوك من على القهوة.... جه ابوه ، ولما فتح المطبخ لقي الحرامي صغيّر فقال له انت اسمك ايه؟ قالوا كريم ،فقعد يضرب فيه لحد ما عجنه .... تاني يوم الست بتفتح باب المطبخ لقيت حرامي قالت لابنها روح يا وله نادي ابوك من على القهوة جه الراجل ولما دخل المطبخ لقي واحد طول بعرض ....... بص لمراته وقال لها امال فين كريم ؟!!!
كان فى مسابقة بين ثلاثة أشخاص , المسابقة كانت إنهم يعدوا البحر ويطلعوا الجبل و يقتلوا الغوريلا و يتجوزوا الأميرة ... اول واحد غرق فى البحر ، ثانى واحد عدا البحر لكن وقع من فوق الجبل.... أما الثالث (كان غبى شوية) عدا البحر وطلع الجبل وقتل الأميرة ..... و أتجوز الغوريلا
الابن:بتعمل اية يا بابا؟؟ الاب:بكتب جواب لعمك...... الابن:هو انت بتعرف تكتب؟؟!!! الاب:يعني هو عمك اللي بيعرف يقرا
مره واحد بيسأل صاحبه عارف ليه الدكتور بيخبي وشه وبيحط كمامه وهو داخل غرفة العمليات ؟؟؟ فقال له ليه ؟ قال له علشان محدش يعرفه من اهل المريض لو العمليه منجحتش
سالوة جحاا:عندك كام سنه؟ قالهم:40. سالوة بعد10سنين :عندك كام سنه ؟ قالهم:40.سالوه اذاى بتقول ان عندك 40سنه وانت قلت كدة من عشر سنين؟ قالهم:اصل كلمة الراجل واحدة
------------------------------------------------------------------------------
مره واحد بيقول لمراته انا بحب فيتراك اوى قالت له وانا بحب سمير اوى قالها ياوليه فيتراك ده مربى قالت وسمير ده عسل
واحد دماغه مليانه حشرات راح للدكتور قاله يادكتور عاوز اطّلع الحشرات اللى فى راسى... قاله افتح المروحه على الاخر واقعد ادمها هيطير منك الحشرات ، عمل كده وبعدين نام وصحى سمع صوت الحشرات بيقول امبارح كان فيه عاصفه لكن محدش مننا مات ... راح تانى للدكتور قاله منفعش الحل ده ، الدكتور قاله خلاص اركب عربيه واطلع على اخر سرعه وطلع دماغك من الشباك ...عمل كده وهو مروح من عند الدكتور وروح نام وصحى سمعهم بيقولوا امبارح حصل عاصفه شديده قوى ومافيش حد مات .... قام رايح للدكتور تانى وقاله الحل منفعش انا عاوز اخلص بقى .... قاله مفيش الاّ حل واحد ، تعد جمب واحد وتحط راسك فى راسه... و الحشرات هتروح منك .... ام راح عمل كده ونام وصحى الصبح سمعهم بيقولوا امبارح كان فى حرب جامدة مع قبيله تانية لكن محدش مننا مات ، واسرنا 500 من القبيلة التانية

واحد مسطول ركب تاكسي فالسائق قال له ممكن تشوفلي الاشاره اليمين شغاله ولا لا فطلع المسطول رأسه من الشباك قال للسواق شغاله مش شغاله، شغاله مش شغاله، شغاله مش شغال
__________________________________________________ ______________________
مسطول بيقول لصاحبه : يا أخى أمبارح دخلت فيلم هندى هايل بتاع راجل و ست ماشيين لقوا طفله فى اللفه خدوها و ربوها لغايه ما كبرت وفى الاخر طلعت أمهم
__________________________________________________ ________________________________
مرة واحد مسطول ماشي قدام مزرعه لقى مكتوب عليها من بره ((مزرعة عجول)) دخل للبواب وقاله "يا عم انت بتزرعوا العجول ازااااي ؟" البواب شافه مسطول قال اراضيه بكلمه علشان يمشي قاله "احنا بنرمي السكر على الارض وتاني يوم بتطلع العجول." روح المسطول البيت ورمى سكر على الارض تاني يوم لقى النمل كتييييييير على الارض قلهم "يا حلاوة العجول وهي صغيرة
__________________________________________________ ________________________________
واحد محشش كان حيخبط واحدة بالعربية . قالتله انت ماشفتنيش . قالها أيوه شفتك بس مش فاكر فين؟؟
مرة اتنين مساطيل قاعدين ومعاهم مراية فواحد مسك المراية وبص فيها وقال الشكل دة مش غريب عليا راح التانى مسكها وبص فيها وقاله إيه يا عم انت مسطول ده انا
__________________________________________________ __________________________
مرة اتنيين مساطيل راكبين عربيه فواحد بيقول للتاني "حاسب قدامك شجره" فمردش عليه راح مزعق شويه وقال "حااااسب قداااامك شجرة" برضه مردش عليه طراااااخ خبطوا في الشجره فقال الاول "مش قلتلك قدامك شجره" رد عليه وقاله "اعملك ايه مش انت الي سايق
__________________________________________________ ____________________________
مسطول بيقول لصاحبه : أهم خمس حاجات في الدنيا ...تلات حاجات .... الميه و الهوا
__________________________________________________ ___________________________
واحد مسطول اشتغل سواق تاكسي، شاورتله واحده، وقف وسألها "رايحه فين؟" قالتله "المهندسين" قالها "روحي بس ما تتأخريش"
أتنين مساطيل حبو يزيفو فلوس , راحوا عاملين فلوس كتير الورقه بتمنتاشر جنيه , و راحو لواحد صاحبهم و قالو له معاك فكة تمنتاشر جنيه , قال لهم تاخدوهم تسعتين
مره واحد مسطول قاعد بيحشش مع مراته لغايه ما نسيوا نفسهم وفجأه حد خبط عليهم فقامت الزوجه وقالت جوزى فقام جوزها ونط من الشباك......
__________________________________________________ ____________________
صعيدي حب يعمل برا ءة اختراع، جاب ضفدعة وقالها "فطي" فقفزت فقام بقطع أحد أرجلها الأربعة وقال لها "فطي" فقفزت فقام بقطع رجل أخرى وقال لها "فطي" فقفزت فقام بقطع الرجل الثالثة وقال لها "فطي" فقفزت قفزة صغير فقطع الرجل الأخيرة وقال لها "فطي" فلم تقفز فقام بكتابة (ملحوظة : عند قطع أرجل الضفدعة الأربعة، تفقد حاسة السمع))
__________________________________________________ _______________________________
مرة اتنين مساطيل قاعدين قدام مراية فى واحد قال متيجى نسلم على الناس الى قاعدة هناك دى، المهم راحو يسلموا فالتانى قاله اقعد اقعد اهم جايين يسلمو علينا
واحد مسطول اتصل بشركة الطيران بيسأل الموظفة: الطيارة من هنا لأمريكا تاخد اد اية؟. قالتلة: دقيقه واحدة قالها: شكرا وقفل السكة
__________________________________________________ _______________________________
مره اتنين مساطيل مشين فلقوا واحد مرمى على الارض فالمسطول الاول بيقول للمسطول التانى مش ده عبدو قال له اه قاله مش ده بيته قاله اه قاله طب بينا نطلعه قاله ماشى فالاول بيقول للتانى مش دى شقته قاله اه قاله مش دى أوضته قاله اه قاله طيب ارمى وبعدين نزلوا تانى فلقوه برده مرمى فالاول قال للتانى مش ده عبدو قاله اه قاله مش احنا طلعنا قاله اه قاله طب بينا نطلعه قال له بينا فسالوا البواب مش ده عبدو قال لهم اه فخدو معاهم البواب فقالوا مش دى شقت عبدو قالهم اه مش دى أوضته قال لهم يخرب بيتكو دى البالكونه
__________________________________________________ _____________________________
واحد محشش فتح محل سماه منجره الاقمشه الكهربائيه لحلاقه الاحذيه الطازجه
__________________________________________________ _____________________________
مرة حرامى دخل على واحد مسطول البيت قالو هات فلوسك و الا هقتل مراتك قام الرجل قعد يضحححححححك.......الحرامى قتل مراته وقاله هات الفلوس قبل م اقتل ابنك الرجعل قعد يضحححححححك........الحرامى قتل ابنه و هكذا لغايه لما خلص عالعيله و بيقول للمسطول ايه يا عم مش عايز تدينى فلوسك ليه؟؟؟؟قاله اطلع من دول يا ابرهيم يا نصر
ضابط المرور بيحقق فى حادث... سأل الاول .. فرد .. يا بية انا اديتة كلاكس .. واديتة انوار وصرخت فية علشان يبعد ومفيش فايده.. سأل التانى ... فرد ... يابية انا اعمل اية ، انا قاعد فى الكشك بتاعى
سألوا بخيل : لو الدنيا برد تعمل ايه؟ قال : اقعد جنب الدفايه قالولوا لو الدنيا برد موت ؟ قال: الزق في الدفايه قالولوا : طب لو الدنيا بقت تلج؟ قال: أمري لله .......... أفتح الدفايه وخلاص
واحد قابل واحد اخنف فسالة قالة "انت بتشتغل اية؟" فرد علية الاخنف وقالة "فننان" قالة "يعنى بتغنى" فرد الاخنف "فننان" فرد الاخنف "فننان" قالة الراجل "يعنى اية بتمثل؟" يعنى فرد الاخنف قالة "لا فننان يعنى بحت العيش فى الفن"
__________________________________________________ ______________________________
احد غبى قوى حكموا عليه بالاعدام.عشان مش رادى يعترف. بعد ما علقوه فى المشنقه قعد يشاور ويخبط بأيده ورجليه ففكروه عاوز يقول حاجه مهمه.. ففكوه ونزلوه بسرعه.... فبص لهم وقال: ياجزم كنت هتخنق
بلديتنا عايز يعلم ابنه انجليزى راح ابتدائي منفعش، راح ثانوى منفعش، راح الجامعة منفعش، قال لازم اوديه انجلترا واجوزه واحدة من هناك عشان يعرف يتكلم انجليزى، راح فى الصباحية بيقولها "مستر هريدى موجود؟" قلتلوا "نجولو مين؟
مره واحد راح السرك وقرر انه يعمل حاجه مختلفه راح جاب نمله وقعد يدربها10 سنين علشان تقف على رجل واحده فراح رايح لولد صغير فى الشارع وقاله بص يا حبيبى النمله دى بتقف على رجل واحده فراح الولد مسك النمله وفعصها وقاله ايه ده يا عمو دى نمله فقرر انه يعيد التجربه وقال عيال صغيره ايه انا هاروح لولد كبير جاب نمله تانى ودربها 10 سنين وراح لواحد كبير فى الشارع وقاله بص النمله دى بتقف على رجل واحده فمسك النمله وفعصها وقاله ايه ده يا عمو انا مش قولتيلك من 10 سنين ان دى نمله
واحد رخم دخل أحد المطاعم وطلب صحن فول، وبعدما أنتهي من آكله سأل الجرسون: كم تريد ثمناً للفول، اجابه: 13 قرشاً..مد الخبيث يده في جيبه وأخرج ال13 قرش ورماها على الارض.. وتكرر المشهد 3 أيام متتالية. وفي اليوم الرابع دخل المطعم وما معاه صرافة فاعطى الجرسون ربع جنيه(25) قرش وقال له واحد فول، طبعا الجرسون حب ينتقم منه فاحضر الباقي(12)قرش ورماهم على الارض وقال له خذ الباقي، فاخرج الرخم قرش من جيبه ورماه فوق ال( 12) قرش قرش كمان وقال للجرسون كمان واحد فول
مرة واحد مسئول بيفتتح حمام سباحة (للصعايده) فالمدير قال له "ده المنط يا فندم 30متر، قوم نط يا مرزوق" فنط مرزوق . "وده يا فندم منط 50 متر قوم ياعوض نط" فنط عوض ."وده يا فندم منط 80 متر قوم يا نجيب نط" فنط نجيب، فقال المسئول "هايل ..هايل .." قام المدير قال "ولسه يا فندم لما نملى الحمام ميه"
__________________________________________________ ___________________________
مرة ثلا ثة صعايده اتسابقو انهم يجيبو اكبر قطة فالأول راح حديقة الحوانات جاب قطة، فدخل التاني جاب قطة اكبر شوية، فدخل الثالث اسبوع شهر دخلو يشوفو لقوه قاعد فوق الفيل ويقول حتنو نو يعنى حتنو نو
__________________________________________________ ________________________
مدرس بيقول للتلاميذ اكتبوا ورايا ذهب محمد الي الاسكندريه يوم الاربعاء فطالب سأله لو سمحت يا استاذ هي الهمزة علي السطر ولا علي ألف، سكت المدرس شوية وبعدين قاله خلاص يا ابني خليها الخميس
واحد في الإمتحان مش عارف يحل والإمتحان كله صح و غلط ، راح مطلع بريزه ولعب ملك وكتابة على اإمتحان خلص الإمتحان في نص ساعة ،طلع البريزة تاني ليييييييييييييييييييييه؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟ علشان يراجع هاهاهاهاها
__________________________________________________ ______________________________
الصعايده بيعملو ايه اول ما بيصحو من النوووووووووم
كل واحد بيزوح على النكته بتاعته
مره 2 فشارين بيفشروا على بعض الاول قالله انا كنت فى الغابه وجالى اسد شافنى اتخض ام ميت قالله يا خرابى وانا كنت فى الصحراء جالى تعبان جريت منه ورا الباب الاول ام قايله مفيش باب فى الصحراء وبعدين قالله استخبيت فوق الشجره قاله مفيش شجر فى الصحره التانى قالله ايه ياعم انت عايزو ياكلنى ولا ايه؟
__________________________________________________ ___________

واحد بلدياتنا وقع من الدور العاشر .. جاله صداع

كوهين ابنو مات فحب يعمل نعى فى الجورناال فراح للراجل
فقاله :بص يا حبه عيني ما بددى اطول في الكلام بدي اكتب كوهين ينعى ولده
بكم يتكلف هذا
قاله:150 يابا
قاله :ماشى هيك الفلوس
فالراجل حس انهم كتير عيه فقاله:ممكن تكتب 3 او4 كلمات بنفس السعر
فقاله خلاص اكتب كوهين ينعى ولده ويصلح تليفزيونات

واحد احول سايق عربيه صاحبه فصاحبه بيقولله حاسب العمود قاله متخافش هعدى من بينهم ... هاها
قط ماشى عمال بيقول الله يحرق الحشيش وسنيينه هيا مياو ولا نياو
مرة وااحد قال لصعيدى غبى لو عرفت القفص دا فية اية هديك منة منجايتين ..........قالة عرفت فية جوااااااااااافة
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههه
*واحد كان ماسك مكعب ثلج و بينقط
قال : اموت و اعرف وين الحفرة الي ينقط منها
هههههههههههههههههه
ليه محدش بيضحك
مره واحد رخم اوي وقع في حفره قال احسن
واحد صعيدى لقى خاتم سليمان جه يدعك الخاتم .....؟ فعص العفريت
اتنين ضربوا بعض بعض زعل منهم
واحد سباك نفسه اتسدت بهدلت الشقه
Smile هاها

واحد بدوى اتجوز واحده بدويه كتب الخيمه باسمها
هاها
واح رخم بيرخم على واحد غلس
بيقوللو الساعه كام فالغلس قاللو
معرفش
فالرخم قاللو غريبه دى معايا معرفش الا خمسه
تت ترارات تت

صعيدية قتلت زوجها ليلة الدخلة ولما رجعت البيت
سألها ابوها : ياولية جوزك فين ؟؟
قتلتة
يخرب بيت ابوكي .. طب ليه ؟؟؟
أصل الشرف غالي يابوي

---------------------------------------------------------------------------------------------
صعيدي واقف ينقط ماء ..! اسمه حنفي؟؟
------------------------------------------------------------------------------
واحد صعيدي وقع في حفره
جم يخرجوه حدفوله حبل
طلع مشنوق
ههههههههههههه
لو سمحت اضحك ومتحرجنيش
اوك

this is
واحد أحول أكتشف بعد جوازه ب 5سنين أنة بيصرف علىالجيران
2 صراصير اتقابلو فى الأنعاش واحد فيهم قال للثانى بيروسول برضه فقاله الثانى لأ شبشب
قروي رايح يتعالج في أمريكا، سأله الدكتور عن الكوي اللي في بطنه: وات إز ذس ؟ ... قال القروي: ذس إز ... تش ... أح

نكت تجيب الضغط لاصحاب الضغط الواطى بدل الادوية

صخره وقعت من فوق عماره ولوح القزاز الي تحت ما انكسرش ليه؟؟

لأن الصخره ما وقعتش على القزاز.

طيب فرخة تعدى الشارع ماتت فجأة ليه؟؟

لأن الصخره وقعت عليها.

ليه واحد حاطط جنبه كوباية الشاي وهو نايم ؟؟

لأن الشاي منبه.
طيب ليه حاط جنب كوباية الشاي فنجان قهوة ؟؟

عشان اذا رن الشاي.

طيب ليه يحط كوباية مية فاضية وكوباية مية مليانة؟؟

عشان يمكن يشرب ويمكن ما يشربش.
واحد بيحط سكر على الكرسي قبل ما يقعد ،، ليه ؟؟

عشان تكوون القعده حلوووة ،،

حاجه طايرة فى السما وتقووول مياوووووو ،، هى اية ؟؟

قطة بيضاء ، مضروووبة بالشلووت
طيب حاجه سودا طايرة فى السما وتقوول مياووووو ، هي اية ؟

غراب بيستهبل. ههههههههههه
طيب حاجه زرقا طايره بالسما ،، هي اية؟؟

دبانة لابسه بنطلووون جينز أزرق

هي اية الحاجه الي تطفو على سطح الماء وأول حرف منها ق ؟

قطعة خشبه

طيب اية هي الحاجه الي تطفو على سطح الماء وأول حرف منها ب ؟

برضه قطعة خشبه

طيب اية هي الحاجه الي تطفو على سطح الماء وأول حرف منها ن؟؟

نفس قطعة الخشب

طب اية هي الحاجه الي تطفو على سطح الماء وأول حرف منها ه ؟

هي هي نفس قطعة الخشب
طيب اية هي الحاجه الي تطفو على سطح الماء وأول حرف منها ي ؟

يا ناس ما تفهمون ، قلت لكم قطعة الخشب
طفل امه حامل بيسئلها ايه ده يا ماما الي في بطنك قالتله ده اخوك يا حببيبي
تاني يوم راح المدرسة المدرس بيسئلة عندك اخوات
قاله كان عندي واحد بس ماما اكليته ...........
{حلوة وبايخة }
واحد صعيدي عايز يعلم ابنه المشي ربطه ف القطر
مرة جماعه صعايدة حبوا يلعبوا على الطريق السريع اللى العربيه تخبطه مرتين يطلع برة
مرة واحد مسطول بيقول لسواق فاضى السواق قالة اة مسطول رد قالة طب ماتجى تقعد شوية
مرة وحد راح يفتح التلاجة لاقى الجلى بيرتعش قالة متخفش حشرب مية
مرة واحد مسطول قال لسواق تاخد كام وتودنيى فين رد علية السواق وقالة هات اللى تجيبة وانزل هنا بجد لو النكتة عجبتكم راسلونى على الايميل بتاعى

مرة طفل صعيدي مغلب مدرس الجغرافيا
ليه؟
عايز يعرف خط الاستواء
----------------------------------------------------------------------------
مره صعيدي بيسأل صاحبه عارف ليه الدكتور بيخبي وشه وبيحط كمامه وهو داخل غرفة العمليات ؟؟؟ فقال له ليه ؟ قال له علشان محدش يعرفه من اهل المريض لو العمليه منجحتش
سالوة صعيدي:عندك كام سنه؟ قالهم:40. سالوة بعد10سنين :عندك كام سنه ؟ قالهم:40.سالوه اذاى بتقول ان عندك 40سنه وانت قلت كدة من عشر سنين؟ قالهم:اصل كلمة الراجل واحدة
ثلاثه صقور اتراهنوا على الصيد راح الاول ورجع في منقاره دم قليل... قال لزمايله شفتوا الشجره اللى هناك دى؟ قالوا أيوه قالهم انا اصطادت عندها أرنب ...... راح الثاني ورجع في منقاره دم كثير قال شفتو الصخره اللى هناك دى؟ قالوا أيوه قال اصطادت عندها غزال .... راح الثالث وهو أغبى واحد فيهم ورجع وكله دم قالهم شفتوا العمود اللى هناك ده؟ قالوا أيوه قال أنا ما شفتهوش
محشش اتصل بخطوط الطيران يحجز تذكرة ، قاله الموظف: ذهاب واياب ؟؟؟؟ قال له : لا الغالب مستمر
مرة صعيدية أتجوزت واحد شخصيته مهزوزة ... ركبتله أريال
مره صعيدي عاوز يفسح عروسته في شهر العسل فسحها في منحل
صعيدي عاوز يدهن بيته دهن حيطة واحدة وكتب في آخرها...الى اخره
مرة واحد صعيدي لقي كنز قال: كويس فاضل الخريطة!!
إتنين صعايدة إشتروا حصانين وعاوزين يفرقوهم عن بعض راح الأولاني قطع ديل حصانه وقال لزميله انا حصاني ديله مقطوع و أنت حصانك ديله مش مقطوع قاله لا مش باينه، راح شوية ورجع راح قاطع رجل حصان زميله وقال انا حصانيرجله مش مقطوعة وحصانك رجله مقطوعة قال له لا مش باينه، راح قاطع راس حصانه ورجع قاله حصانك راسه مش مقطوعة و حصاني راسه مقطوعة قاله بيتهيألي أوضح حاجه إن حصانك بني وحصاني أبيض
مره اتنين صعايدة مجانين اتفقوا انهم يهربوا من المستشفى واحد قال للتانى لو لاقينا الصور عالى هنهده لو لاقيناه واطى هنط من فوقيه التانى قاله ماشى راحوا مالاقوش صور خالص قالوا يخساره المهمه فشلت

عملوا جائزة مليون جنيه للي عنده 10 عيال، واحد عنده تسعة قال لمراته أنا كنت متجوز عليكى ومعايا ولد أروح أجيبه ونكمل العشرة ونكسب الجايزة، راح ولما رجع ملقاش العيال سأل مراته فين العيال قالتله كل عيل أبوه جه خده.

هع هع هع هع
---------------------------------------------------------------------------------------------
مرة اتنين ستات عواجيز نفسهم يتجوزوا فراحوا النادي وقالوا اول ولد حيعدي حنقوله، و لما عدى واحد، واحدة منهم قالتله: تتجوزني يا امور؟ قالها: ده انا اتجوز كلبة ومتجوزكيش! التانية راحت قايلة: هوهو

واحد غبى اشترى عربيه بى ام دابليو حديثه خالص
فيها كمبيوتر بيعمل كل حاجه
وبعدين جه يفتح الباب كسره
الكمبيوتر قال:ايها الباب ارجع كما كنت
جه يفتح الباب مرة تانيه فكسره
الكمبيوتر قال :ايها الباب ارجع كما كنت
فعجبته الحكايه
فساق العربيه ونط بيها من فوق الكوبرى
الكمبيوتر قال:يا ايتها النفس المطمئنه ارجعى الى ربك راضية مرضية
هع هع هع
لا نكتة جامدة بجد
بس انا لو عربيتي بي ام مش هدخل من الباب
هدخل من السقف
هع هع هع

بيقولك مرة واحد صعيدي بيهزر مع مراته رماها من الدور العاشر
شوية ولقاها طلعتله وقالتله والله ما نا لاعبه معاك تاني
شيكو ابوظبي
----------------------------------------------------------------------------------------------------
مرة في 8 صعايده بيتعلموا ربط الجرافته 4 ماتوا و4 في حاله خطيره

----------------------------------------------------------------------------------------------------
مره واحد صعيدى لقى حرامى فى بيته فالحرامى خد التلفزيون

وطلع يجرى قام الصعيدى جرى وراه عشان يديله الريموت
مسطول راح المحكمه القاضى بيسأله انت متجوز مين؟قاله متجوز واحده ست
القاضى:انت بتهرج هو فى حد بيتجوز واحد راجل

المسطول:اه اختى

---------------------------------------------------------------------------------------
واحد باشا الزمن دار عليه وافتقر حب يشتغل اشتغل بتاع فجل وجرجير

وقف فى السوق وهو لابس الطربوش وبيقول فجل يا حوش جرجير يا كلاب
--------------------------------------------------------------------------------------
مرة اثنين محكوم عليهم بالاعدام واحد رخم والتانى لا

فقالوا لكل واحد يتمنى امنية فالاول طلب يشوف امة فطلب الرخم ان اللى جمبى مايشوفش امة

-------------------------------------------------------------------------------------------

واحد الماني اخترع جهاز قياس الكذب فحب يجرب الجهاز فجاب واحد ياباني وواحد انجليزي وواحد امريكي وواحد من اخوتنا الصعايده

فقعد اول واحد الياباني وقال انا بفكر اعمل مكتبه بتطير فزمر الجهاز فطلعوه بره كداب وقعدوا الانجليزي فقال انا بفكر اعمل جزمه بها محمول فزمر الجهاز كداب فقعدوا الامريكي فقال انا بفكر اعمل جذمه بتمشي لوحدها فزمر الجهاز كداب فقعدواا الصعيدي فقال انا.... بفكر ..... فزمر الجهاز كداااااااااب
-------------------------------------------------------------------------------------------
مسطول ماشى فى الشارع لقى عمود نور مكتوب عليه شقة للايجار قعد يخبط على العمود لغاية لما جاله مسطول تانى

قال له انت بتعمل ايه هنا قال له اصلى لقيت مكتوب شقة للايجار
قمت قعدت اخبط بس محدش رد علىّ قام التانى قال له غريبة مع ان الجماعة منورين النور فوق
--------------------------------------------------------------------------------------------

ظابط علي المعاش فتح محل حلاويات

سماه التورتة في خدمة الشعب
اتنين ستات عواجيز نفسهم يتجوزوا وطبعا مش لاقيين فكروا يعملوا اعلان فى

الجرنال كتبوا فية .......تزوج واحدة ..و احصل على الثانية ( مجانا )
------------------------------------------------------------------------------------------
مرة اتنين أغبيه عندهم حصانين.. فكانوا عايزين يعلموهم علشان ما يتلغبطوش بينهم .. الاول قطع اذن حصانه وراح قال للتاني ،

فالتاني قاله ااه يخرب بيتك انا بردك عملت كده....
فالاول راح فقع عين حصانه ، و راح قال للتاني.... فالتاني قاله ااه يخرب بيتك
انا بردك عملت كده.... فالاول قاله انت هتصدعنى في دماغي... خدت انت الحصان الاسود وانا الحصان الأبيض

واحد بيقول لخطبتة انا عاوزك اول ماعدى عليكم فى البيت هازمرك زمارتين تقومى تنزلى على طول0

قالتلة اية دة مبروك انت اشتريت عربية قالهالأ اشتريت زمارة
--------------------------------------------------------------------------------------------

واحدة بتتكلم مع صاحبتها بتقولها .... أنا جوزي نساي جدا كل يوم يقولي أنا نسيت مفتاح المكتب ، أنا نسيت مفتاح الشقة

ردت صاحبتها وقالت لها : طب أنتى أرحم منّي أنا جوزي كل يوم يقول لي أنا شفتك فين قبل كده
واحدة ست تخينة قوى قوى مش عارفين يوزنوها علشان الميزان كل مرة ينكسر جابوا احدث ميزان من برة

وقالوا خلاص هنعرف وزنها بعد ماطلعت على الميزان الميزان خرج ورقة مكتوب عليها لو سمحتوا ياجماعة واحد واحد بالدور
واحد غبى ... حط إيده في جردل فيه مية نار

.... فحس ان صباع من اصابعه ناقصة .. فحط رأسه في الجردل عشان يدور عليه
مرة واحدة خبطت على جارتها قالت لها الحقينى يا ام احمد قالت لها ايه قالت جوزى

وهى بيجيب الملوخية خبطه اوتبيس قالت ها ها وعملتى ايه قالت لها طبخت باميه وامرى لله
واحد كسلان اتحكم عليه بالإعدام بدفنه في حفره فقالوا له نفسك في أيه قبل الموت

قال نفسي أشرب قالوا له قوم أشرب قال لسه حقوم اردم
مرة اثنين واحد رزل والتانى تنح الاول قال للتانى علمنى الرزاله قاله اوكى اتصل برقم قال الحاج حسن موجود قاله لا راح اتصل تانى وقال الحاج حسن موجود قاله لا راح الاول قال لتانى انا علمتك الرزاله علمنى التناحة راح اتصل بنفس النمرة وقال انا الحاج حسن محدش سأل عليا
لغز محشش: قطار يمشي 60 كلم في الساعة فكم عصفور في الشجرة اذا كان الببسي ب75 قرش؟
مره اتنين مساطيل بيحششوا فواحد بيقول لصاحبه شايف النمله اللي فوق الجبل رد التاني وقاله اي واحده المغمضه ولا المفتحه
أتنين مساطيل حبو يزيفو فلوس , راحوا عاملين فلوس كتير الورقه بتمنتاشر جنيه , و راحو لواحد صاحبهم و قالو له معاك فكة تمنتاشر جنيه , قال لهم تاخدوهم تسعتين .-------------------------------------------------------------------------------------------
واحد مسطول اتصل بشركة الطيران بيسأل الموظفة: الطيارة من هنا لأمريكا تاخد اد اية؟. قالتلة: ثانية واحدة قالها: شكرا وقفل السكة
----------------------------------------------------------------------------------------
مسطول بيسأل واحدة اسمك إيه قالت له أسماء قالها ما فيش اسم محدد
مرة واحدغبي اوي قاعد يفكر مع نفسه ويقول "جمبرى فى الطبق؟ لا لا ارنب فى الجردل؟ برضه لا مش دى استكوزا فى البانيو؟ يوووة برضه مش دى، انا هتصل اعرف من الدكتور احسن." راح اتصل بيه وساله "يا دكتور انا عندى ايه؟" قال له "انا قولت لك ميت مرة انت عندك سرطان فى الحوض"

مرة واحد قابل واحد اخنف فسالة قالة "انت بتشتغل اية؟" فرد علية الاخنف وقالة "فننان" قالة "يعنى بتغنى" فرد الاخنف "فننان" فرد الاخنف "فننان" قالة الراجل "يعنى اية بتمثل؟" يعنى فرد الاخنف قالة "لا فننان يعنى بحت العيش فى الفن

واحد صعيدي نط من الدور العاشر جاله صداع

واحد صعيدي سافر أمريكا وهو ماشي في شوارع نيويورك لقى فرح فسأل واحد
i don't no فرح مين ده قاللة
تاني يوم لقى جنازة سأل واحد جنازة مين دي قاللة
i don't no
قال:يا حول الله دا فرحه كان لسه امبارح
مره اتنين مجانين اتفقوا انهم يهربوا من المستشفي فواحد فيهم قال للتاني :لو لقينا الصور عالي نهده و لو لقيناه واطي ننط من عليه التاني:ماشي
------------------------------------------------------------------------------------------
مساطيل3 كانوا بيتمنوا
الاول....قال انا نفسي اشتري نصف العالم وابنى فيه عوامه كبيره
التانى.....قال انا نفسي اشترى النصف التانى واعمل فيه اجمل خرابه
التالت.....قال ومين قلكم انى هبيع اصلا.............؟

نكت صعايدة
صفحة 1 من اصل 1